quetglas i salom, opinió al diari dbalears

La sensació d’anar amb vehicle de mobilitat personal (VMP) és d’alliberament. Avances pel carrer un pam més amunt i quatre vegades més ràpid que si vas caminant, però igualment sense res que t’envolti. I si passes per una benzinera, pots continuar la teva marxa amb la targeta intacta!

Però hi ha una altra qüestió que et fa sentir bé, si ets usuari de patinet elèctric, roda elèctrica, plataforma elèctrica o un altre tipus de VMP, ets part de la solució. Si et passes al patinet podries alleugerir un gran llistat de problemes de la mobilitat basada en el cotxe privat, entre d’altres i per no fer llarg, l’alta toxicitat de l’aire. Malauradament, Palma ja està per sobre del límit màxim de toxicitat (nanopartícules PM2.5 emeses per la combustió de matèries fòssils) admès per l’Organització Mundial de la Salut.

La manca de regulació dels VMP a Espanya durant anys ha propiciat alguns abusos i molta inseguretat als patinadors i a tot el que els envolta. Ara els usuaris de VMP han de recuperar part de la seva identitat moderna, eficient, ecologista i de convivència perduda.

Finalment, ja hi ha regulació! La nova instrucció de la Direcció General de Trànsit (DGT) limita els VMP a una única plaça que ha d’anar dreta (sense seient) i ha de desenvolupar una velocitat màxima per disseny no superior als 25km/h.

La DGT no exigeix als VMP autorització administrativa per circular ni per conduir ni assegurança obligatòria. L’ús de casc i guardapits reflectant queda al que digui l’ordenança municipal. En aquest sentit, la nova disposició sobre els VMP de l’Ajuntament de Palma, només en recomana el seu ús, mentre que obliga al vehicle a dur timbre, sistema de frenada, llums i elements reflectants homologats.

La normativa de Palma és més restrictiva en dos punts molt importants. Situa l’edat mínima per conduir un VMP als 15 anys i els habilita per circular exclusivament sobre una de les següents vies i en les velocitats màximes que els assigna: 10 km/h a carril bici no segregat de l’espai per a vianants; 20 km/h a carril bici segregat; 25 km/h (velocitat màxima genèrica a la instrucció de la DGT) si patines per un carrer amb límit màxim de velocitat a 30 km/h. Fora d’aquestes vies no hi poden circular.

Com a conseqüència de la complexitat de la normativa és recomanable informar-se bé en el lloc web de la DGT i a Mobipalma en l’apartat VMP, per complir-la, i des d’aquesta posició exigir el dret a que s’inverteixi en més i millor itinerari bici, i en més carrers 30 km/h o ACIRE (20 km/h) per rodar. Tot ben mantingut i vigilat. Només així els VMP podran mostrar-se tan útils com poden ser.

Hi ha una mesura irrenunciable per a moltes persones compromeses amb el medi i la societat; possiblement l’única mesura de mobilitat que podria tenir una influència positiva i real sobre el canvi climàtic; aquesta mesura possibilitaria l’ús sense restriccions dels VMP en nuclis urbans: l’anomenada CIUTAT 30. La DGT anuncia la seva immediata implementació a tot Espanya, serà veritat?

dBalears, 19 de desembre de 2019, Quetglas i Salom, Nova Energia Mobilitat Sostenible.

https://www.dbalears.cat/opinio/2019/12/19/334211/identitat-perduda-dels-vehicles-mobilitat-personal-vmp.html


NORMATIVA Vehícles de Mobilitat Personal:

Normativa VMP nacional (en vigor 2021.01.02):
https://boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2020-13969

Reglament de Palma (en vigor 2020.11.04):
http://www.mobipalma.mobi/wp-content/uploads/2020/11/Boib_Decret_VMPs.pdf



Aquest és el Reglament de Palma (en vigor 2020.11.04), on destacam en negrete allà on la normativa és més restrictiva que la estatal i cal anar més en compte:

BOIB Núm. 190, 5 de novembre de 2020, Fascicle 187 – Sec. III. – Pàg. 37239, http://boib.caib.es D.L.: PM 469-1983 – ISSN: 2254-1233

Secció III. Altres disposicions i actes administratius, AJUNTAMENT DE PALMA
10771 Decret de regulació d’usos de Vehicles de Mobilitat Personal (VMPs)

El Regidor de l’Àrea de Mobilitat Sostenible, per delegació del Batle, mitjançant Decret núm. 202017130 de dia 3 de Novembre de 2020, ha adoptat la següent resolució de regulació d’usos de VMPs:

Decret

  1. Definició de VMP

Es consideren vehicles de mobilitat personal (d’ara endavant VMPs) els d’una roda o més, dotats d’una única plaça i propulsats exclusivament per motors elèctrics que poden proporcionar al vehicle una velocitat màxima per disseny d’entre 6 i 25 km/h. Només poden estar equipats de seient si estan dotats de sistema d’autoequilibratge. Han de complir les característiques tècniques que estableixi la normativa estatal vigent en cada moment i llur disseny, fabricació i comercialització s’han d’ajustar als requisits tècnics que estableixi la legislació vigent en matèria de seguretat industrial i de seguretat general dels productes, i als processos de certificació que la legislació estableixi en el futur.

Els VMPs que circulin per qualsevol via del terme municipal de Palma han de disposar de timbre, sistema de frenada, llums i elements reflectants homologats perquè es puguin detectar a una distància de 150 m.

  1. Circulació i usos dels vehicles de mobilitat personal

No es permet circular per les vies de la ciutat amb VMP si no compleix els requisits tècnics esmentats o els requeriments d’homologació prevists per la normativa aplicable.

S’estableixen les següents condicions generals de circulació dels VMPs:

a. Se’n prohibeix la circulació a les voreres, les places, els parcs, els jardins i altres espais públics destinats en exclusiva als vianants.

b. Han de respectar en tot moment les normes generals de circulació establertes tant per l’Ordenança de circulació com per la normativa i la legislació de trànsit, circulació de vehicles i seguretat vial. Particularment, es recorda el següent:

b.1. Tots els usuaris dels VMP han d’obeir els senyals de circulació que estableixen una obligació o una prohibició, i han d’adaptar la seva conducta al missatge de la resta de senyals existents a les vies per les quals transiten o circulen.

b.2. No es pot circular amb auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so.

b.3. No es pot circular utilitzant dispositius de telefonia mòbil.

b.4 .No es pot circular amb taxes d’alcohol superiors a les establertes per la normativa general de trànsit o sota els efectes de drogues, estupefaents o substàncies psicotròpiques.

c. No es pot circular amb acompanyant.

d. L’edat mínima permesa per a circular amb un VMP per les vies i els espais públics és de 15 anys.

e. La persona que utilitza un VMP ha de mantenir-se dreta i dur un guardapit o qualque element reflectant envoltant el cos i a una alçada suficient per a poder ser visibles. Es recomana als conductors que utilitzin casc homologat i disposin d’una assegurança de responsabilitat civil.

f. S’ha de conduir amb la diligència i la precaució necessàries, sobretot en travessar calçades, per a evitar danys propis o aliens i no posar en perill la resta d’usuaris de la via. Als passos de ciclista s’ha de reduir la velocitat a pas de vianant i passar quan els vehicles de la calçada els puguin veure.

g. En circular s’han de dur encesos els llums per a millorar la seva visualització per part dels altres usuaris de la via.

Els VMP estan autoritzats a circular només pels següents espais:

Els carrils bici no segregats de l’espai per a vianants: vorera-bici, sense superar la velocitat màxima de 10 km/h.

Els carrils bici segregats de l’espai per a vianants, damunt la calçada, a l’espai comprès entre la banda d’aparcament i la vorera, sense superar la velocitat màxima de 15 km/h.

Els carrils bici damunt la calçada, segregats de l’espai per a vianants, sense superar la velocitat màxima de 20 km/h.

Els carrers senyalitzats com a residencials mitjançant la senyal S-28, sense superar la velocitat màxima de 20 km/h, en les mateixes condicions dels cicles, s’autoritza els VMPs a circular en contrasentit , a una velocitat moderada i sense prioritat (article 13 de l’Ordenança reguladora de la mobilitat ciclista).

Per les calçades de zona 30 i els carrers limitats a velocitats iguals o inferior a 30 km/h, i als ciclocarrers sense superar els 25 km/h i sempre en el sentit de circulació autoritzat.

Pels espais per a vianants, en les mateixes condicions del cicles (article 12 de l’Ordenança reguladora de la mobilitat ciclista), entre les 20 i les 10 hores, i en festiu les 24 hores, si no hi ha aglomeracions i sense superar la velocitat de 10 km/hora.

Excepcionalment i per a donar continuitat als itineraris, per les voravies autoritzades a cicles mitjançant decrets de batlia (actualment els decrets 11880/12 i 16806/19).

  1. Circulació de VMPs de lloguer.

A més de les generals de circulació dels VMPs, s’estableixen les següents condicions específiques de circulació quant als vehicles d’aquest tipus adscrits a una activitat d’explotació econòmica per part de les empreses que actualment compleixen els requisits establerts per la normativa vigent d’activitats turístiques i disposin d’un establiment públic per al lloguer d’aquests vehicles.

Aquest supòsit no inclou els VMPs adscrits a l’activitat econòmica de les empreses de VMP multiusuari (patinets compartits), atesa la naturalesa de l’activitat d’aquesta modalitat de lloguer de VMP, ja que l’article 85 de l’Ordenança municipal de circulació (BOIB núm. 126,
de 19 d’octubre de 2002) prohibeix utilitzar la via pública per al lloguer de motocicletes, ciclomotors, bicicletes i qualsevol altre vehicle que hagi de ser objecte de lloguer sense conductor i, per tant, l’activitat de les empreses de VMP multiusuari.

En aquest sentit, les condicions específiques de circulació indicades són les següents:

4.1. Els VMPs adscrits a una activitat d’explotació econòmica que compta amb la corresponent llicència municipal han d’estar identificats i inscrits al registre que correspongui, si així ho disposa la normativa aplicable.

4.2. Les persones físiques o jurídiques titulars dels vehicles de mobilitat personal, a títol de propietat o a qualsevol altre, han de contractar una assegurança de responsabilitat civil davant tercers per a cobrir la indemnització de caràcter subsidiari que correspongui pels danys i els perjudicis derivats de l’ús dels dits vehicles i cicles per part dels usuaris als quals els cedeixen o lloguen.

4.3. Els usuaris de VMP han de dur casc i guardapit o qualque element reflectant envoltant el cos i a una alçada suficient per a poder ser visibles.

4.4. Quan els VMPs circulen en grup (amb un màxim de 3 persones i 1 guia) poden circular segons els usos i les condicions de circulació esmentats a l’apartat 2 i 3 anteriors.

4.5. Els grups de VMPs que excedeixin en nombre els indicats a l’apartat anterior, amb un màxim de 8 persones i 1 guia, han de sol·licitar una autorització expressa municipal al Departament de Mobilitat. Per a obtenir-la la persona que la sol·licita ha de presentar:

a. Assegurança de responsabilitat civil que cobreixi com a mínim un import d’un milió d’euros.

b. Document que acrediti l’homologació dels VMPs (han d’estar identificats amb una numeració relacionada amb el seu número de bastidor).

c. Proposta d’itineraris i horaris.

d. Declaració responsable en què es compromet a no permetre l’ús d’un VMP a qui estigui sota els efectes de qualsevol substància psicoactiva.

A l’autorització que s’emet hi figura, en qualsevol cas, el seu termini de vigència, el recorregut a realitzar, l’horari permès i totes les limitacions que s’estableixen per a garantir la seguretat dels qui usin la via. Es poden incorporar al grup menors a partir dels 12 anys d’edat.

4.6. Quan circulen en grup els VMPs han de mantenir una distància entre els grups de més de 50 m.

4.7. La persona física o jurídica titular de l’explotació econòmica ha de vetlar perquè les persones usuàries dels VMPs i els cicles de més de dues rodes disposin d’un nivell d’habilitat mínim que garanteixi la seva seguretat i la de la resta d’usuaris de la via pública.

4.8. El vehicle i les persones usuàries poden dur elements que els identifiquin com a pertanyents a la persona física o jurídica titular de l’explotació econòmica. La publicitat als vehicles o a les persones usuàries és regulada per l’Ordenança municipal de publicitat.

4.9. La persona física o jurídica titular de l’explotació econòmica ha d’informar els usuaris dels VMPs de les rutes autoritzades i de les condicions de circulació.

  1. Estacionament dels VMPs.

S’estableixen les condicions següents pel que fa a l’estacionament dels VMPs:

Només es poden estacionar a les reserves de bicicletes o als llocs específicament destinats a aquesta finalitat i degudament senyalitzats.

D’acord amb la normativa vigent, es prohibeix l’estacionament a la via pública de VMPs quesuposin una activitat econòmica i facin un ús privatiu del domini públic.

  1. Deixar sense efecte les disposicions del Decret de batlia AJT201911318, de 6 de juny, relatiu a la regulació dels VMPs que contradiguin aquest Decret.
  2. Publicar aquest Decret al Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma dels Illes Balears (BOIB).
  3. Aquest Decret entrarà en vigor l’endemà que es publiqui al BOIB.

Palma, 4 de Novembre de 2020, El regidor del Área de Mobilitat Sostenible, p.d. Decret d’Alcaldia núm. 201913026 de 28/06/2019, (BOIB núm. 94, de 11/07/2019), Francesc Josep Dalmau Fortuny
p.d. Decret d’Alcaldia núm. 201912198 de 17/06/2019 (BOIB núm. 85, de 27/06/2019)





93130cookie-checkdBalears 19/12/2019| LA IDENTITAT PERDUDA DELS VEHICLES DE MOBILITAT PERSONAL (VMP)

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *