quetglas i salom, opinió al diari dbalears

Quetglas i Salom per a dBalears, 5 de desembre de 2019.

“L’emergència climàtica és l’activitat a la qual la UE ha de destinar ja més recursos pel bé del futur d’Europa i del món”, ha dit Ursula G. von der Leyen, nova presidenta de la Comissió Europea, a la seva primera compareixença pública. El Govern Balear, per la seva banda, va aprovar a principi de novembre la declaració d’emergència climàtica comprometent-se a actuar contra l’escalfament global amb mesures que inclouen el desenvolupament de les lleis de Canvi Climàtic, Residus i Mobilitat Sostenible.

Segons es desprèn d’un estudi publicat a la revista ‘The New England Journal of Medicine’ d’agost de 2019, Palma sobrepassa el límit establert per l’Organització Mundial de la Salut de partícules més contaminants, PM2.5, que tenen menor diàmetre, i són més perjudicials per a la salut. Aquest tipus de partícules s’emeten en la combustió dels vehicles dièsel i de matèries fòssils com petroli, carbó i gas natural.

Les Illes Balears és la comunitat autònoma amb major densitat de vehicles motoritzats, gairebé un vehicle per habitant i Palma és la segona ciutat espanyola amb més embossos.

L’era del cotxe privat sembla arribar al seu final, per la seva implicació directa sobre canvi climàtic, pol·lució i col·lapse circulatori. La mobilitat sostenible és energèticament més eficient, pot combinar-se entre sí, consumeix menys espai públic i produeix menys emissions de contaminants per viatger… però se li ha de donar via lliure!

Palma afavoreix la mobilitat dels vehicles de mobilitat personal (VMP) amb una campanya informativa i de normalització del seu ús, sí, però segons la nova normativa de Palma, els VMP no poden circular per carrers que no siguin a 30 km/h i de moment s’està pacificant el trànsit a 30km/h de manera gradual per barris, fins dia d’avui, Sta. Catalina i zona Rafal Nou i Vell i El Vivero.

El carril bici segregat és més segur per a tothom, però s’està fent sobre voravia, com és el cas del carrer St. Matgí. També s’està fent cicle carrer, un itinerari compartit amb vehicles motoritzats, com al carrer Barrera.

L’EMT ha anunciat l’augment del preu del bitllet senzill de bus a gener de 1’5 a 2 euros!

L’actuació dels nostres dirigents, tant europeus com nacionals i locals ha de ser valenta. Ursula G. von der Leyen diu que la UE accepta i es compromet a atendre l’Emergència Climàtica, el Govern també diu estar compromès. Seran capaços d’actuar en conseqüència?

https://www.dbalears.cat/opinio/2019/12/05/333727/tres-grans-alertes-reaccionem.html

93090cookie-checkTRES GRANS ALERTES I NO REACCIONEM

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *