Escoltar programa NOVA ENERGIA MOBILITAT RÀDIO 23/03/2021:

Escoltar NOVA ENERGIA MOBILITAT RÀDIO PROGRAMA 23/03/2021 a la plataforma IVOOX:


ENTITATS, VEÏNATS I POETES CONTRA L’AUTOPISTA
21 de Març de 2021

Commemoren el dia internacional dels boscos i mundial de la poesia. Demanen l’aturada de les grans obres i un pla de reforestació.

ENTITATS, VEÏNATS I POETES CONTRA L’AUTOPISTA, 21/3/2021, Llucmajor.



Més de trenta entitats s’han sumat a la crida feta per la Plataforma Antiautopista en commemoració del dia internacional dels boscos i el dia mundial de la poesia.

L’acte ha tingut lloc en el lateral del nus i enllaç de la macrorotonda que s’ha aixecat en el pinaret d’en Puigcerver, just damunt ​ l’antic traçat del tren de LLucmajor a Campos. ​ Un espai de bosc d’altíssim interès ecològic i que ha estat irreversiblement desfigurat per una obra manifestament innecessària. “Un enllaç faraònic i caríssim que impacte en una zona forestal natural i que no du enlloc”, ha dit Margalida Rosselló, portaveu dels antiautopista.

L’acte ha consistit en una sembra simbòlica de 21 alzines (cedides per Maties Colom), que seran definitivament sembrades en indrets segurs de l’illa, i una lectura de poemes a càrrec de vuit poetes adherits a l’acte.

Els poetes assistents han estat Sebastià Alzamora (Llucmajor, 1972), Miquel Cardell (Llucmajor, 1958) Miquel Àngel Llauger (Palma, 1963), Maria Antònia Monserrat (Campos), Pere Perelló Nomdedéu (Palma, 1974) i Joan Perelló Ginard (Campos 1953).

També s’hi ha adherit Miquel Bezares (Llucmajor, 1968), Joan Pomar Mir (Campos, 1955) que ha enviat el poema “Els grums de terra malvenuda”, llegit per Teresa Monserrat, i Miquel Àngel Adrover (Campos, 1994) que ha tramès el poema “Maquinària” llegit per Antònia Font (Llucmajor, 1974).

S’hi han sumat trenta-sis entitats:
Amics de la Terra, Amics del ferrocarril, Anticapitalistes, Attac Mallorca, Benamics, Biciutat, Confederació General del Treball (CGT), Ciutat per a qui l’habita, Colectivo Palma Verde, CRIDA, CUP, Dones en Dansa (Alaró), Fridays x Future, Grup Ornitològic Balear (GOB), Greenpeace, Gremi de margers, Jubilats per Mallorca, Massa crítica, Moviment Feminista de Mallorca, Músics per la llibertat, Nova Energia Mobilitat, Plataforma contra l’ampliació de l’aeroport, Plataforma per un pulmó verd a Son Bonet, Recuperem Marivent, Reviure Tofla, S ́Altra Senalla, Salvem sa marina de Llucmajor, Salvem Portocolom, Terraferida, Plataforma Volem Tren a
Llevant, Plataforma Fem Tornar el tren a Santanyí, Usuaris del tren, Varietats locals, Via Verda Alaró-Estació de tren, Vianants en Lluita i Xarxa Municipalista de Mallorca.

També hi han assistit, a títol personal, veïnats i activistes culturals de Campos i Llucmajor.

El manifest, llegit per Margalida Rosselló, portaveu de la Plataforma, reclama un pla de reforestació de 52 hectàrees equivalents a les devastades per l’autopista, amb capacitat per acollir 12.000 arbres i fixar 27.000 tones de CO2 anuals; un canvi radical en les polítiques de mobilitat, l’aturada de les grans obres viàries i una aposta pel transport públic i, en resum, un seguit de mesures de contenció territorial que donin sentit a les declaracions d’emergència climàtica fetes pel Govern de les Illes Balears i el Consell de Mallorca. Mesures que, a parer dels organitzadors, són “buides de contingut mentre es mantengui el model territorial de creixement que ve impulsat per obres com aquesta autopista”.

Les persones assistents han aixecat unes banderoles amb imatges d’arbres, obra de l’escultor Ferran Aguiló, resident a Campos i present a l’acte.

El nombre d’assistents s’havia limitat per causa de la covid a un representant per entitat adherida i els presents han mantingut en tot moment les normes de seguretat, distància de dos metres i mascareta.

Llucmajor-Campos, 21 de març de 2021.
Plataforma Antiautopista.


Vianants en Lluita, 20 de març de 2021:
Per què els passos de vianants s’han de elevar?
El pas de vianants forma part integral de la vorera. Si has de baixar a la calçada per creuar, l’automobilista pensa que estàs en el seu terreny.”


Asociación de ciudades comprometidas con la movilidad peatonal – Ciudades que Caminan

CIUDADES QUE CAMINAN
Propuestas al nuevo Reglamento de Circulación DGT:
“Las aceras bici deben estar expresaamente prohibidas”.
Ciudades todavía mejores.


Vianants en Lluita:
“Si assumim que no podem comprar una nevera americana perquè la cuina és massa petita, per què comprem un cotxe si no tenim un aparcament privat?
És el batle el responsable de garantir on col·loquem les nostres pertinències?
El 50% dels recorreguts en cotxe a les ciutats d’Espanya són de menys de 3km i el 10% de menys de 500m. A les ciutats podem viure sense cotxe.
El preu de la mobilitat basada en el cotxe privat és prou alt i no només per l’ús desmesurat de l’espai públic, el 80%”.

Il·lustració: Biciman, 2021.

TURISME DE NAVEGACIÓ SOSTENIBLE. Una experiència única i ecològica. Amb Miquel Brunet, Llicenciat en Ciències de la Mar, capità d’embarcació i educador.

Actualment les ciutats estan canviant la manera en la que ens movem dins ciutat, apostant per afavorir els desplaçaments caminant i en cicle, tot per mirar de fer caure la pressió asfixiant dels vehicles privats, cotxes i motos, que genera col·lapse circulatori, taxes de toxicitat insalubres, ocupació de prou espai públic que s’utilitza per circular i aparcar, mala convivència amb els altres modes de circulació i amb la vida als pobles i ciutats.

També s’està treballant per traslladar els viatges amb avió, sobretot els de menys de 500 quilòmetres per viatges en tren… però que hi ha de la mobilitat en vaixell i del turisme de navegació, hi ha un moviment cap a un model de transport a la mar més sostenible, més ecològic?

Foto: Miquel Brunet.

El convidat respon al programa aquestes preguntes:

  • Quants de vaixells disposeu per donar servei a la demanda d’aquest tipus de turisme amb vaixell a vela?
  • Quantes persones poden anar al vaixell/s? Són persones que lloguen en grup o ajunteu grups?
  • És necessària la col·laboració dels passatgers per manar el vaixell?
  • El vaixell té algun tipus de motor per ajudar a la navegació, entrada i sortida del port o casos de necessitat?
  • El vaixell/s sempre el llogueu amb capità o poden llogar-se sense? Hi ha altre tripulació, mariners, servei de neteja, servei de cuina?
  • Quin són els itineraris que realitzeu? El client pot triar-ho de inici? El client pot canviar la ruta mentre navegueu?
  • Així com existeix el cicloturisme, existeix un nom per aquest tipus de turisme amb vaixells sostenibles?
  • El viatge que oferiu és més agradable? Visiteu menys llocs però els gaudiu més intensament, és així? Com és l’experiència segons els comentaris dels usuaris?
Foto: Miquel Brunet.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *