palma ciutat pacificada

Text del programa de ràdio a Ona Mediterrània 88.8FM, Nova Energia Mobilitat, Programa 2020maig26, PALMA 30Km/h:

PALMA ES TRANSFORMARÀ EN UNA “CIUTAT 30”
www.palma.cat:

L’àrea de Mobilitat durà al ple la modificació de l’article 7 de l’ordenança municipal de circulació per reduir dels actuals 40km/h a 30 km/h la velocitat permesa a les vies urbanes.

Amb aquesta mesura es calcula que el 90% de 2.731 vies de la ciutat passaran a tenir la velocitat restringida a 30 km/h, cosa que afavorirà el major protagonisme dels vianants, les bicicletes i els vehicles de mobilitat personal (vmp).

José Hila:” És el moment de ser valents i de canviar el model de la nostra ciutat i apostar de forma clara per una mobilitat més sostenible; a la Palma 30 tindrem una ciutat més sostenible, més segura per al vianant, amb menys renou i amb trànsit calmat”.

Palma, 25 de maig de 2020.-Palma es convertirà en una “Ciutat 30”. Així ho han explicat el batle de Palma, José Hila i el tinent de batle de Mobilitat Sostenible,Francesc Dalmau, que han detallat el projecte “Palma, Ciutat 30” que començarà a prendre forma a partir de l’aprovació en el ple d’aquest dijous de la modificació de l’article 7 de l’Ordenança municipal de Circulació perquè a les vies urbanes la velocitat màxima permesa passi dels 40 km/hora actuals als 30 km/hora.

Aquesta mesura, que s’ha implantat recentment a altres ciutats com Barcelona, Bilbao, València, A Coruña o Alacant, pretén fer una passa més i consolidar a Palma un model de mobilitat més sostenible i segur en el què el vehicle a motor ja no és l’únic protagonista de les vies sinó que es fa un ús compartit amb altres mitjans de transport com vianants, bicicletes i vehicles de mobilitat personal (vmp).

Una vegada s’hagi aprovat inicialment pel ple, la modificació de l’Ordenança estarà a exposició pública perquè es puguin presentar al·legacions i, una vegada resoltes, s’aprovarà de forma definitiva pel ple i es publicarà al BOIB. Es calcula que la implantació del nou límit de velocitat de 30 km/h entrarà en vigor aproximadament d’aquí dos mesos.

La conversió de Palma en una “Ciutat 30” suposa una gran millora en la seguretat viària en el trànsit urbà. Així, diferents estudis de mobilitat coincideixen en què el risc de morir a conseqüència d’un atropellament es redueix com a mínim cinc vegades si la velocitat del vehicle que impacta és de 30 km/h respecte a un que circuli a 40km/h.

Aquesta mesura suposa també la consolidació dels compromisos de sostenibilitat i medi ambient que es fixen al Pla de Mobilitat Urbana Sostenible aprovat el 2014.

Actualment la Llei de Tràfic estipula una velocitat màxim als carrers en zones urbanes de 50 km/hora.

Una vegada que entri en vigor aquesta mesura alguns carrers de Palma com ara Foners, Son Espanyolet, Simó Ballester, Pare Bartomeu Pou on ara actualment es pot circular a 40km/hora veuran limitada la seva velocitat de circulació a 30km/hora.

Canvi de model de ciutat amb una Ciutat 30.

Palma té un total de 2.731 vies que es divideixen en quatre categories segons els seves funcions. Amb aquesta mesura es calcula que el 90% de les vies passaran a tenir la velocitat restringida a 30km/h.

El batle ha explicat que “la lluita contra el canvi climàtic és fonamental” i ha recordat que el passat mandat ja es dissenyaren dues noves zones 30 (Santa Catalina i Es Rafal Nou-Vell i Es Vivero), es recuperaren espais com el Mirador de la Seu, el banc de s’Oli o Velázquez i es construïren 10 km més de carril bici a Palma, a més de reforçar l’EMT iniciant la renovació de la flota amb 100 nous busos de gas natural.

“Hem avançat amb mesures com la pacificació del trànsit a la plaça del Mercat i carrer Unió”, ha dit el batle. “Ara és el moment de convertir Palma en una Palma 30, una acció que ens permet canviar per complet el model de la nostra ciutat.”

“Amb aquesta mesura el cotxe no serà el protagonista dels nostres carrers i compartirà l’espai amb les bicicletes, els vmp i els vianants”, ha dit Hila. “És el moment de ser valents i de canviar el model de la nostra ciutat i apostar de forma clara per una mobilitat més sostenible; a la Palma 30 tindrem una ciutat més sostenible, més segura per al vianant, amb menys renou i amb trànsit calmat. A la nova normalitat, Palma serà 30”.

Dalmau, en aquest sentit, ha explicat que la mesura que ara es duu a ple anirà acompanyada d’una revisió de la velocitat de la xarxa secundària. “A Palma duim anys fent feina per una mobilitat sostenible i per això l’emergència sanitària no ens ha agafat amb el peu canviat”, ha dit.

Tipologies de vies a Palma

A Palma els carrers es divideixen en quatre tipologies segons les seves funcions:

Vies principals: són vies radials o transversals com per exemple el passeig Marítim, avingudes, C/ Pasqual Ribot , C/ General Riera o C/ 31 de Desembre.

Vies col·lectores (xarxa principal de primer ordre): són vies radials i transversals secundàries com per exemple carrer Joan Crespí, avinguda Sant Ferran, c/Tomàs Luis de Vitoria, c/Jacint Verdaguer, entre d’altres.

Vies de servei (xarxa secundària) són carrers on actualment es pot circular a una velocitat màxima de 40km/h. Exemples: carrer Bartomeu Rosselló i Pòrcel, avinguda Sant Ferran entre els carrers Pasqual Ribot i carrer Francesc Martí i Mora, carrer Niceto Alcalá Zamora, entre d’altres.

Xarxa Local: carrers de caràcter local però amb pas freqüent de bus als quals amb la mesura que s’aprovarà la velocitat es veurà limitada a 30 km/hora. Exemple c/Foners.

L’àrea de Mobilitat realitzarà un estudi tècnic i determinarà a quins d’aquests carrers de la xarxa secundària es pot abaixar el límit de velocitat permesa a 30km/hora.”


Tornar a la normalitat sense embussos ni contaminació 21/05/2020 ecologistasenaccion.org:

“Confinem els cotxes, recuperem el nostre espai i reduïm les emissions i la contaminació

Durant les setmanes del confinament el trànsit interurbà i el trànsit en l’accés a les principals ciutats de l’Estat espanyol ha disminuït al voltant del 70 %. Això ha provocat una reducció de la contaminació del 58 %, a més de deixar imatges insòlites de calçades i carreteres lliures de vehicles.

Paradoxalment, la sortida d’aquesta dura crisi podria comportar un augment de l’ús del vehicle privat, ja que el cotxe ofereix una sensació de seguretat enfront dels contagis. No obstant això portaria a un augment de la contaminació atmosfèrica. També s’incrementarien les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle i es formarien embussos sense precedents. En resum, tornaríem a un escenari de llocs inhabitables i insostenibles.

En la tornada a això que s’ha anomenat la ‘nova normalitat’ és urgent i necessari prendre mesures que reduïsquen el trànsit i tornin l’espai a vianants, bicicletes i transport públic.

Per això, Ecologistes en Acció proposa mesures dirigides a disminuir les necessitats de desplaçament, facilitar la mobilitat de vianants i bicicletes, a més de garantir un transport públic de qualitat que proporcioni totes les garanties possibles per a la salut i el benestar de la ciutadania.

Mesures per a reduir els desplaçaments

1. Reduir necessitats de transport, fomentant el teletreball, la compra de proximitat i l’administració electrònica.

2. Reduir al màxim l’aparició d’hores punta, amb mesures com l’escalonament d’horaris d’entrada i sortida als llocs de treball i flexibilització d’horaris (…)”


Barcelona supera nivells de contaminació per sobre dels recomanats per la UE després del desconfinament. 21/5/2020 rtve.


Ara que Palma serà, si el ple del Ajuntament ho ratifica, CIUTAT 3OKM/H, creiem què seria molt important senyalitzar totes les entrades a Palma amb informació “CIUTAT 30KM/H”, perquè ara no diu res i ningú sap que Palma, des de 2001 és ciutat 40km/h.


REDUÏU LA VELOCITAT. Anar més a poc a poc per seguretat i per no contaminar tant.

revista.dgt.es J. M. M. 3 desembre 2019:

“Primer, per seguretat. Una reducció de l’1% en la velocitat mitjana produeix una reducció del 4% en les col·lisions mortals. Així, rebaixar 10 km / h implicaria una caiguda del 10% de la mortalitat. A més, a 30 km / h el 90% dels vianants atropellats sobreviu, mentre, a partir de 60 km / h, la mortalitat frega el 100%.

Segon, per contaminació acústica: Reduir la velocitat de 50 a 30 km / h rebaixa el soroll, segons un estudi de DKV, del 33 al 6%.

Contaminació de l’aire: Els nivells de NO2, per exemple a Berlín des de que ha adoptat la mesura ciutat 30, han baixat al voltant del 10-15%
. A més, un estudi de l’Oak Ridge National Laboratory (EUA) va destacar increments de consum -i d’emissions contaminants- de fins al 30-40% entre circular a 80 o a 112 km / h.”

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *