programa 29 setembre 2020 Nova Energia Mobilitat

ESCOLTAU A IVOOX EL PROGRAMA DE RÀDIO DE DIMARTS 29 DE SETEMBRE DE 2020 NOVA ENERGIA MOBILITAT:

SECCIÓ TEMA DEL DIA. Ajuntament de Palma: “PALMA 30KM/H”. 12 cartells comentats per Nova Energia Mobilitat.
http://www.mobipalma.mobi/mobilitat/circulacio/palma-30/#1600939704406-8878429c-4d8b

Lleguirem els cartells de la campanya i els comentam un per un.

La campanya què te sembla Sebastià (aquesta és l’opinió de tot l’equip de Nova Energia Mobilitat)?

“Els ciclistes urbans travessam Palma en pocs minuts a menys de 30km/h…cap problema. 30km/h és una velocitat bona per anar per ciutat. Tota Palma i tots els pobles i nuclis urbans haurien de ser 30km/h! Anar a 30km/h está bé, és acostumar-se.

La mitjana de velocitat per exemple a la ciutat de Madrid és de 26km/h. Així ho explicava l’assessor de mobilitat Cèsar Acosta a una entrevista a aquest programa de ràdio. La gran pressió de cotxes circulant i aparcats, el semàfors, la vida a la ciutat -vianants, gent que fa feines de manteniment al carrer, els encreuaments i les característiques dels carrers fan que la velocitat mitja real dels automòbils dins nucli de població sigui inclús menor de 30km/h.

A menys velocitat, menys conducció agressiva perquè és més adequada per circular dins població. El resultat és menys emissions i per tant un aire més net per a tothom.

La pacificaciò del trànsit, entre altres finalitats, cerca reduir el gran nombre de cotxes privats circulant i aparcats al carrers de les ciutats i pobles.

Sempre trobarem una excusa per anar en cotxe!! I si provam anar en bicicleta a fer feina, a estudiar, a comprar, a acompanyar els al·lots a classe, a qualsevol lloc on hàgim d’anar? Per exemple, en bici des de Illetes a la Plaça d’Espanya, hi ha menys de 30 minuts! Animau-vos a anar en bici, vos agradarà!

Cada vegada som més ciclistes urbans i usuaris de Vehicles de Mobilitat Sostenible a Palma. Personalment, com a ciclista urbà ho comprov cada dia. Estam creixent en nombre !! i seguirem creixent !!

Ja era hora de que Palma fos ciutat 30, de fer una revisió i rebaixa dels límits de velocitat a tota la ciutat i en especial, per favor, rebaixin a 10 km/h i 20 km/h totes les zones escolars.

Entre altres, la mobilitat basada en el cotxe privat treu els següents problemes:

  • Salut pública. Toxicitat de l’aire a Palma, nivell de partícules PM2.5 per sobre de les taxes assenyaldes com admissibles per l’OMS.
  • saturació del trànsit.
  • Sinistralitat.
  • No habitabilitat dels nuclis de població. Por a sortir o romandrà al carrer, permetre als infants caminar tot sols pel carrer o no anar de la mà.
  • Invassió de l’espai públic per a circular i per aparcar els cotxes privats.
  • Despesa elevada a nivell familiar i del conjunt de la població.

Amb cotxes i motos a 30km/h i a 10km/h i 20km/h a zona escolar, la gent pot canviar de model de transport i passar-se a la bicicleta o altre cicle sense tanta por. Cal abandonar l’ús massiu del cotxe privat en favor de combinar l’ús de totes les formes modals de la mobilitat sostenible: Caminar, transport públic (bus, tren, metro, bicicleta pública), taxi, bicicleta convencional o elèctrica, i VMP.”


SECCIÓ “I AIXÒ PER QUAN”? Per quan no assetjar a les ciclistes urbanes?

“El 42% de les ciclistes urbanes de Barcelona sofreixen assetjament”
https://beteve.cat/mobilitat/ciclistes-barcelona-assetjament-viari-sexual-estudi/
BETEVÉ Oriol Castillo | Diumenge, 20 de Set del 2020.

Un 42 % de les dones ciclistes de la ciutat han viscut situacions d’assetjament, tant
de caràcter viari com sexual, quan usen la bicicleta per desplaçar-se. Ho revela el primer
estudi sobre mobilitat ciclista de les dones i persones no binàries a Barcelona realitzat pel
Col·lectiu Punt 6 des d’una perspectiva feminista.

Experiment de posar-se a la pell d’una dona mitjançant hores de maquillatge i vestuari adecuat que el fan semblar talment una dona.
Vídeo: “El que suporten les dones”, Spanish Revolution, 25 d’agost 2020.
https://www.youtube.com/watch?v=P-oK99pXDnk

Antoine, un actor parisenc de 23 anys, es va ficar a la pell d’una dona durant un dia per
experimentar el continu assetjament que sofreixen les dones al carrer:

“Hi havia molta gent, al carrer. Em vaig sentir extremadament vulnerable, vaig tenir la sensació de que em miraven com a un tros de carn.”


SECCIÓ ANUNCI ”I de cop i volta tot encaixa”
Comentari de Sabina:

“M’he aturat davant de l’anunci uns minuts i ho he llegit tres o quatre vegades … i no
m’encaixa!!

Et compres un Audi i la teva vida canvia? Algú, en meitat d’aquesta crisi, amb el sistema
rebentat, pensa que un Audi farà que tot encaixi?

Jo he necessitat dècades per aprendre que un cotxe nou no arregla res, ni una bossa de
Loewe, ni un augment de sou, ni un viatge a Bali. Em proporciona unes hores de plaer,
unes setmanes de benestar, la il·lusió momentània que tot encaixa. Però després la
realitat torna a imposar-se, amb els seus alts i baixos emocionals i els seus penya-segats i
les seves incoherències i les seves ametlles amargues.

Només l’ara esdevé, aquest moment en el qual, estirada sobre el llit, a les fosques, teclejo
aquestes línies. Per la finestra oberta arriba el renou de tassons i coberts quan algun veí
els introdueix en el rentavaixalles i el raucar llunyà d’un gripau solitari a Sa Riera.
Recordo les nits que cremaven, fa dos anys, quan la depressió em va agafar de el coll fins
asfixiar-me. I sense més, comprenc això:

La meravella del present, la sorpresa d’estar viva i sana, la importància d’acceptar l’afany
de cada dia, l’agraïment per l’amor que reb, i tot encaixa.

Però potser a tu t’encaixa més comprar-te un Audi. Jo què sé. Qui pot jutjar a ningú?”


Campanya mundial contra la publicitat de cotxes, amb informació parcial
segons els interessos dels anunciants, i moltes vegades falsa o exagerada.

Revista Ciclosfera, 22 setembre 2020.
https://www.ciclosfera.com/anuncios-coches-z-a-p/

Creus que els anuncis de cotxes són manipuladors i fan mal bé a la societat?
Uneix-te a Z.A.P., Zero Automobile Publicity

Amb motiu del Dia Europeu Sense Cotxes, un grup d’activistes anomenat Z.A.P. ha alterat
diverses tanques publicitàries amb anuncis de cotxes.

Diverses tanques publicitàries han aparegut aquest dilluns amb intervencions que canvien
radicalment el seu significat. Anuncis modificats i campanyes rebatejades:

“No hi ha cap cotxe ECO”
“No hi ha cap cotxe esportiu”
“Treu-te ja l’elèctric de la ciutat”
“Cotxe elèctric = Futur tòxic“
“Els irresistibles” –> “Els irrespirables”
“La ciutat fa olor a cotxe nou” —-> “La ciutat fa olor a tub d’escapament”

Quin és l’Objectiu: Aconseguir l’eliminació de la publicitat d’automòbils a Europa.

Argumentari ZAP:

Vivim una situació sanitaria i climàtica especialment delicada. Avui en dia guanya
importància l’ús de l’espai urbà i les emissions de gasos relacionats amb malalties
respiratòries i l’escalfament.

A més dels sabuts efectes negatius del cotxe, diversos estudis han assenyalat que la contaminació a les ciutats potencia la covid:

  • Provoca malalties respiratòries que agreugen els símptomes del coronavirus i el procéss de curació, l’esperança de curació.
  • Permet que el virus de la covid-19 floti a l’aire més temps i es mogui a distàncies majors.
  • La publicitat fa suportables els efectes negatius del cotxe a l’associar constantment el cotxe privat amb aspiracions desitjables com llibertat, tecnologia, èxit, esportivitat, luxe, aventura, triomf sexual i fins i tot sostenibilitat.

SECCIÓ ESTUDI DE MOBILITAT, Posam a prova l’estalvi d’un patinet elèctric davant altres mitjans de transport
https://scooterypatinete.com/post/cuanto-dinero-puedo-ahorrar-viajando-en-patinete-electrico/

Val la pena comprar un patinet elèctric? Quant puc estalviar?
T’has preguntat quant podries estalviar amb un patinet elèctric? ¿Si val la pena o no
comprar un patinet?

Avantatges dels scooters:

  • Estalvi econòmic
  • Possibilitat de combinar-ho amb altre transport – intermodalitat-
  • Emmagatzematge
  • Estalvi de temps en els viatges
  • Ecològic
  • Social

Els VMP estan propiciant un gran canvi en la mobilitat urbana, amb moltes implicacions
econòmiques, socials i logístiques, que lluny de ser una moda passatgera s’anirà
consolidant com una tendència a l’alça.

Al bloc scooterypatinete.com trobareu comparativa VMP versus Cotxe, moto,
transport públic, però per no fer llarg parlarem només sobre:

Estalvi patinet elèctric vs cotxe

Les despeses mitjans anuals d’un cotxe de combustió a Espanya se situan al voltant dels 4069 €/ any (inclou compra finançada) el 2019, segons un estudi de la plataforma financera Fintonic. Aquest estudi té en compte totes les despeses mitjans de conceptes com a combustible, manteniment de l’cotxe, assegurança d’automòbil, aparcament, peatges i finançament (amortització + interessos).

Així en cas de substituir un cotxe privat per un VMP, estaríem estalviant
com a mínim (4069 € cotxe – 81,4 patinet elèctric) 3.987,6 € a l’any!!

Canviant cotxe privat per patinet en 5 anys estalvies 19530 €.

En el cas d’una substitució parcial, posem un 50% menys de l’ús habitual de
l’cotxe, hauríem de seguir pagant la majoria de les despeses habituals; però en
combustible estaríem estalviant la meitat d’una despesa mitjana estimada en 826 € a l’any
(segons el mateix estudi). Per tant, en aquest cas, estalviaríem (413-81,4) 331,6 € a l’any.

En tot cas és una decisió personal. Per prendre la decisió final, a més de l’aspecte
econòmic, hem de tenir en compte una sèrie de qüestions, hem de valorar:

  • Els kms que fem cada dia
  • L’infraestructura viària de la nostra ciutat; Si és una ciutat pacificada – amigable amb els
    cicles (bike-friendly)
  • La possibilitat d’aparcar el patinet en el lloc de treball o en la via pública
  • L’oferta de cotxe eléctric compartit (lloguer per hores)
  • Els beneficis per a la societat en què vivim: Espai públic alliberat; Menys pressió de
    trànsit
  • Ecologia: Aire més net
  • Els problemes de trànsit que tendras si empres un cotxe privat

Parlant de sustituir parcialment l’ús del cotxe privat per un patinet eléctric… és curiós com han reaccionat algunes marques de cotxe:

És la darrera volta de cargol de la indústria de l’automòbil:

Si no pots contra ell (patinet elèctric), uneix-te a ell!” jajaja
Ara Dacia, Nissan i Renault te regalen un patinet !!!
RCI Bank and Services España, 21 de septiembre 2020.

“SORTEIG! Que les post vacances no et patinin, patínales tu a elles.
Avui et portem un sorteig perquè aquesta tardor et moguis amb estil. Agafa el
teu Dacia, Nissan o Renault i emporta’t aquest patinet elèctric per als trajectes
més curts.
La combinació perfecta de mobilitat! Participar és molt fàcil.”


SECCIÓ CICLISTA AMB MOLTA EXPERIÈNCIA DINS I FORA DE LES ILLES BALEARS:

La imagen tiene un atributo ALT vacío; su nombre de archivo es cotxecarrer.jpg

CICLISTA EXPERIMENTAT: “Potser necessitem tan sols uns quants cotxecarrers, que serien els utilitzables amb cotxe”


SECCIÓ NOTICIES BREUS Cotxe a 6€/dia
Però anau en compta, perquè hi ha truc! Sempre cal llegir la lletra petita dels contractes
de rènting:

  • Amb IVA són: 7,26€/ dia
  • Quota d’entrada = 2.891 euros
  • Durada contracte= 3 anys
  • Recorregut màxim per any: 10.000 km/ any
  • S’ofereixen apart: Cobertura de manteniment, assistència en carretera i assegurança a tot risc

En realitat, a la fi, i sense les cobertures que s’ofereixen apart, estem parlant d’un cotxe a partir de 9,8€ dia.