quetglas i salom, opinió al diari dbalears

Quetglas i Salom per a dBalears, 8 de juliol de 2020.

CONDUCTORS ASSENYALATS

Palma es transformarà en una “ciutat 30” en els pròxims mesos. Si s’informa bé a les
entrades a ciutat i fem complir la normativa, potser hi haurà un gran canvi.

El que significa viure en una ciutat pacificada és que el cotxe ja no és l’amo del
carrer. Aquest pensament l’hem d’esborrar de la nostra ment, la prioritat sempre han
de ser les persones, no troben?

Anar a 30 km / h vol dir que hem de compartir la via amb ciclistes urbans i conductors
de vehicles de mobilitat personal, als que hauríem de cuidar i respectar. Fitxin-s’hi
amb els beneficis que aporten!

A l’hora de conduir un cotxe, hem de tenir clar que, entre les mans i sota els peus,
duim un vehicle perillós. Potser la decisió correcta sigui no conduir-los i, en tot cas,
conduir-los el manco possible i més a poc a poc. Estam segurs que cap automobilista
vol fer mal a ningú, i menys matar a ningú. Doncs hem de tenir present que, a les
societats on la mobilitat és essencialment amb cotxe privat, mor una barbaritat de gent cada any en accident de trànsit.

Segons dades de la DGT, a Espanya el 2018, 1.806 persones van perdre la vida en
accident de trànsit. Per tractar de reduir aquesta xifra, la DGT a principis de 2019 va
baixar 10 km / h la velocitat màxima en carretera. Dels 1.806 morts, 386 eren
vianants: més d’un vianant mort al dia! És per això que a moltes ciutats estam pacificant els carrers.

En el 22% dels accidents en víctimes mortals, ens expliquen, hi ha una “velocitat
inadequada”, que a l’hora d’objectivitzar les dades, significa que una de les causes
de l’accident mortal, sinó l’única, ha estat circular a una velocitat més alta que la
velocitat màxima legal de la via.

Hem de ser valents i hem de pensar si no estam essent massa febles a l’hora de
baixar la velocitat màxima de les vies. Realment podem seguir admetent aquesta
xifra anual de morts? Pensen vostès que és necessari que a ciutats pacificades
facem excepcions amb alguns carrers que continuaran a velocitats màximes de 40 i
50 km / h?

La velocitat excessiva ja s’entén com una cosa inacceptable, i ja és ben hora que
sigui tema de debat: la situació d’inseguretat s’alleugeria amb més control de la
policia? Per què no empram la tecnologia per impedir que cap automòbil pugui anar
per sobre la velocitat màxima de la via? Per què permetem publicitar cotxes amb
caràcter “esportiu” per anar fora d’un circuit?

Hi ha diferents actors amb diferents responsabilitats, però l’última és de qui condueix.
Nosaltres creiem que si veiem conductors que corren amb el cotxe, ja no val fer com
si no els hem vist, és hora d’assenyalar-los amb el dit. Els hem de dir que han de
minorar la velocitat, que qui mena un vehicle com és aquest ha de ser responsable
dels seus actes.

https://www.dbalears.cat/opinio/2020/07/13/341539/conductors-assenyalats.html
96160cookie-checkCONDUCTORS ASSENYALATS