APOYO A LA LIMITACIÓN DE VELOCIDAD EN LA VÍA DE CINTURA
Se ha criticado con fuerza la propuesta del Consell de reducir la velocidad máxima autorizada en la vía de cintura de Palma. Las entidades firmantes pensamos que es nuestro deber apoyar el proyecto y explicar, en la medida de lo posible, por qué consideramos beneficiosa esta reducción.
Hemos pensado en diversos aspectos de las implicaciones de la reducción de velocidad y hemos intentado determinar ventajas e inconvenientes de la medida, quedando claro de forma contundente que los beneficios son muchos y las desventajas prácticamente inexistentes o de muy poca relevancia.
Empecemos por las ventajas:
-Bajo el punto de vista de la capacidad de la carretera, todos los estudios realizados en diversos países y universidades demuestran que la capacidad máxima de una carretera se obtiene a velocidades que rondan los 70 km/h. A menos velocidad la capacidad baja debido a que los vehículos necesitan más tiempo para recorrer una distancia determinada, y a mayor velocidad la capacidad también baja debido a la necesidad de aumentar la distancia de seguridad entre vehículos. El óptimo se sitúa aproximadamente en los 70 km/h.
-En cuestión de contaminación, también todos los estudios demuestran que el consumo de los vehículos disminuye considerablemente al rebajar la velocidad. Al menos en el rango de velocidades usuales en autovías. Pudiendo no darse el caso en el rango de velocidades muy bajas. En este tema también resulta que existe una velocidad óptima que según el tipo de vehículo puede situarse alrededor de los 50 km/h. En todo caso pasar de 120 km/h a 80 km/h provoca sin duda alguna una reducción de la contaminación, lo que supone una disminución de los problemas sanitarios derivados de los gases tóxicos.
–Ruidos. A velocidades superiores a unos 50 km/h el ruido provocado por los vehículos es debido principalmente al rodamiento de los neumáticos. Este ruido es proporcional a la velocidad. Un coche a 80 km/h hará aproximadamente un 30% menos de ruido que el mismo vehículo a 120 km/h. Es un punto muy importante a nuestro parecer para la tranquilidad y salud de los residentes en las zonas afectadas (miles de viviendas). Ello, sin contar la reducción de la extensión de las zonas afectadas debido a que un ruido de menor intensidad se propaga a menor distancia.
El mapa de ruido que acompañamos pone de manifiesto que la intensidad sonora que soportan quienes viven en el entorno de la vía de cintura resulta inadmisible. Es, con diferencia, por su extensión, la zona de mayor contaminación acústica de la ciudad. No olvidemos que la Agencia Medioambiental Europea estima que el ruido causa 16.600 muertes prematuras al año en Europa, casi 32 millones de adultos sufren de estrés y otros trece millones sufren problemas de sueño.
–Seguridad. A título de ejemplo, en nueve meses desde que Barcelona empezó a aplicar la limitación de velocidad en el primer cinturón a 80 kilómetros por hora, el número de accidentes se redujo en un 30%, y el de fallecidos y de heridos graves bajó a la mitad.
Pasemos a los inconvenientes de la medida:
–Tiempo. Es cierto que al recorrer la vía de cintura a 80 km/h en lugar de 120 km/h, se va a tardar más. Son 11 km que recorridos a 120 km/h necesitan cinco minutos y medio, y recorridos a 80 km/h necesitan ocho minutos y un cuarto. La diferencia máxima es de dos minutos y tres cuartos. Esto en condiciones ideales sin atascos ni disminución puntual de la velocidad, y para aquel conductor que tenga que recorrer la totalidad de la vía, cosa que probablemente no es el caso de todos. A nuestro parecer la “pérdida” de tiempo es de poca importancia, sobre todo si consideramos la probabilidad de encontrar menos atascos gracias al aumento de capacidad de paso de la vía. Vease en las ventajas la cuestión de la capacidad de las carreteras.
–El derecho y la libertad de circular a mayor velocidad. Efectivamente la imposición de una velocidad limitada es un estorbo a la libertad individual. También lo es la prohibición de circular a contrasentido o por la izquierda. Es el viejo tema que dice que la libertad de unos acaba allí donde ha de empezar la libertad de muchos. Se limita la libertad de circular a mayor velocidad que 80 km/h para defender la libertad de no tener agresiones contra la tranquilidad y la salud de quienes respiran aires contaminados y viven rodeados de ruidos.
–Satisfacción personal y percepción subjetiva de la situación. Creemos que esta es una cuestión subjetiva y por tanto personal. No dudamos que a muchas personas les pueda parecer que a 80 km/h están perdiendo mucho tiempo, pero solamente es una sensación en realidad y objetivamente la cantidad de tiempo perdido es irrelevante.
En cualquier caso, resulta llamativa la virulenta oposición a la medida, que no hace otra cosa que equiparar la vía de cintura a viales como la M-30 madrileña (70-90 km./h), o las rondas de Barcelona (80 km./h.).
Es por ello por lo que las entidades que suscriben este manifiesto expresan su apoyo al Consell de Mallorca ante la primera decisión positiva que ha adoptado en materia de movilidad. La seguridad y salud de las personas debe ser la prioridad a la hora de tomar las decisiones políticas.
Firmantes: Biciutat de Mallorca, Amics de la Terra Mallorca, GOB, Palma XXI, Plataforma Autopista Mai, Nova Energia Mobilitat, Terraferida, Vianants en Lluita.
Contacto: Mariano Reaño, Amics de la Terra Mallorca. Tel. 652437617.
SUPORT A LA LIMITACIÓ DE VELOCITAT EN LA VIA DE CINTURA
S’ha criticat amb força la proposta del Consell de reduir la velocitat màxima autoritzada en la via de cintura de Palma. Les entitats signants pensem que és el nostre deure donar suport al projecte i explicar, en la mesura que sigui possible, per què considerem beneficiosa aquesta reducció.
Hem pensat en diversos aspectes de les implicacions de la reducció de velocitat i hem intentat determinar avantatges i inconvenients de la mesura, quedant clar de manera contundent que els beneficis són molts i els desavantatges pràcticament inexistents o de molt poca rellevància.
Comencem pels avantatges:
-Des del punt de vista de la capacitat de la carretera, tots els estudis realitzats en diversos països i universitats demostren que la capacitat màxima d’una carretera s’obté a velocitats que ronden els 70 km/h. A menys velocitat la capacitat baixa pel fet que els vehicles necessiten més temps per a recórrer una distància determinada, i a major velocitat la capacitat també baixa a causa de la necessitat d’augmentar la distància de seguretat entre vehicles. L’òptim se situa aproximadament en els 70 km/h.
-En qüestió de contaminació, també tots els estudis demostren que el consum dels vehicles disminueix considerablement en rebaixar la velocitat. Almenys en el rang de velocitats usuals en autovies. Podent no donar-se el cas en el rang de velocitats molt baixes. En aquest tema també resulta que existeix una velocitat òptima que segons la mena de vehicle pot situar-se al voltant dels 50 km/h. En tot cas passar de 120 km/h a 80 km/h provoca sens dubte una reducció de la contaminació, la qual cosa suposa una disminució dels problemes sanitaris derivats dels gasos tòxics.
–Seguretat. A títol d’exemple, en nou mesos des que Barcelona va començar a aplicar la limitació de velocitat en el primer cinturó a 80 quilòmetres per hora, el nombre d’accidents es va reduir en un 30%, i el de morts i de ferits greus va baixar a la meitat.
Passem als inconvenients de la mesura:
–Sorolls. A velocitats superiors a uns 50 km/h el soroll provocat pels vehicles és degut principalment al rodament dels pneumàtics. Aquest soroll és proporcional a la velocitat. Un cotxe a 80 km/h farà aproximadament un 30% menys de soroll que el mateix vehicle a 120 km/h. És un punt molt important a parer nostre per a la tranquil·litat i salut dels residents en les zones afectades (milers d’habitatges). Això, sense comptar la reducció de l’extensió de les zones afectades pel fet que un soroll de menor intensitat es propaga a menor distància.
El mapa de soroll que acompanyem posa de manifest que la intensitat sonora que suporten els qui viuen a l’entorn de la via de cintura resulta inadmissible. És, amb diferència, per la seva extensió, la zona de major contaminació acústica de la ciutat. No oblidem que l’Agència Mediambiental Europea estima que el soroll causa 16.600 morts prematures a l’any a Europa, gairebé 32 milions d’adults sofreixen d’estrès i altres tretze milions sofreixen problemes de somni.
–Temps. És cert que en recórrer la via de cintura a 80 km/h en lloc de 120 km/h, es trigarà més. Són 11 km que recorreguts a 120 km/h necessiten cinc minuts i mig, i recorreguts a 80 km/h necessiten vuit minuts i un quart. La diferència màxima és de dos minuts i tres quarts. Això en condicions ideals sense embussos ni disminució puntual de la velocitat, i per a aquell conductor que hagi de recórrer la totalitat de la via, cosa que probablement no és el cas de tots. A parer nostre la “pèrdua” de temps és de poca importància, sobretot si considerem la probabilitat de trobar menys embussos gràcies a l’augment de capacitat de pas de la via. Vegeu en els avantatges la qüestió de la capacitat de les carreteres.
–El dret i la llibertat de circular a major velocitat. Efectivament la imposició d’una velocitat limitada és una nosa a la llibertat individual. També ho és la prohibició de circular a contrasentit o per l’esquerra. És el vell tema que diu a la llibertat d’uns acaba allí on ha de començar la llibertat de molts. Es limita la llibertat de circular a major velocitat que 80 km/h per a defensar la llibertat de no tenir agressions contra la tranquil·litat i la salut dels qui respiren aires contaminats i viuen envoltats de sorolls.
–Satisfacció personal i percepció subjectiva de la situació. Creiem que aquesta és una qüestió subjectiva i per tant personal. No dubtem que a moltes persones els pugui semblar que a 80 km/h estan perdent molt temps, però solament és una sensació en realitat i objectivament la quantitat de temps perdut és irrellevant.
En qualsevol cas, resulta cridanera la virulenta oposició a la mesura, que no fa una altra cosa que equiparar la via de cintura a vials com la M-30 madrilenya (70-90 km./h), o les rondes de Barcelona (80 km./h.).
És per això que les entitats que subscriuen aquest manifest expressen el seu suport al Consell de Mallorca davant la primera decisió positiva que ha adoptat en matèria de mobilitat. La seguretat i salut de les persones ha de ser la prioritat a l’hora de prendre les decisions polítiques.
Signants: Biciutat de Mallorca, Amics de la Terra Mallorca, GOB, Palma XXI, Plataforma Autopista Mai, Nova Energia Mobilitat, Terraferida, Vianants en Lluita.
Contacte: Mariano Reaño, Amics de la Terra Mallorca. Tel. 652437617.